5 tips om te zorgen dat medewerkers ambassadeurs worden op LinkedIn

De tijd dat LinkedIn alleen gebruikt werd als veredeld CV en als zoekmachine voor personeel door HR en recruiters is al lang voorbij. Inmiddels gebruiken veel bedrijven hun bedrijfspagina om zich als organisatie en merk te profileren. Op die manier krijg je als bedrijf meer bekendheid bij (potentiële) klanten en stakeholders. Dit doen zij door bijvoorbeeld aandacht te schenken aan hun producten of diensten, een kijkje achter de schermen te geven, of door nieuws en ontwikkelingen uit hun branche te delen. Zo claim je een expertstatus en kun je jezelf als een mooi bedrijf en een goede werkgever profileren. 

Om als bedrijf een grotere impact op LinkedIn te maken is het belangrijk dat jouw berichten door zo veel mogelijk mensen gezien worden. Eerder schreef ik al “7 Tips die zorgen dat jouw berichten beter gezien worden op LinkedIn”. Dit geldt niet alleen voor persoonlijke profielen, maar ook voor bedrijfspagina’s. Een van de tips in dit artikel gaat over het liken, reageren en delen van berichten. Deze interactie zorgt voor een groter bereik van jouw content.

Hoe gaaf is het om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten door het inzetten van jouw medewerkers? En jouw medewerkers kunnen zich op die manier ook steeds beter als professional profileren. Win-win!

Medewerkers als ambassadeur

Veel bedrijven hebben de wens om van hun medewerkers ambassadeurs voor hun organisatie te maken. Zodat zij meer content van jouw organisatie gaan delen. Dit zorgt niet alleen voor een groter bereik maar ook voor een grotere geloofwaardigheid. Want juist wanneer een medewerker iets zegt over jouw bedrijf, heeft dat veel meer impact, dan wanneer je dat als bedrijf zelf doet. Wij van WC-eend, zeg maar.

Ben je er als bedrijf bewust van dat een medewerker altijd een ambassadeur is van jouw bedrijf. Of je dit nu wilt of niet. Wanneer jouw medewerkers hun werkervaring up-to-date hebben op LinkedIn, zijn ze automatisch verbonden met jouw bedrijfspagina en andersom.

Mensen zijn nieuwsgierig en klikken door.

Je moet er toch niet aan denken dat wanneer mensen doorklikken naar alle medewerkers en het enige wat ze zien zijn slechte profielfoto’s en wazige bio’s. En geloof me, je weet soms niet wat je ziet. Dat zegt wat over hen, maar óók over jouw bedrijf.

1: Zorg dat jouw medewerkers een uitstekend profiel hebben

Wanneer jouw medewerkers een goed gevuld profiel hebben, zullen zij meer zelfverzekerd zijn om content te delen. Zoals hierboven al aangegeven, is het ook beter voor jouw bedrijf. 

Zeg nou zelf, wanneer een medewerker met een vakantiefoto met een glas bier in de hand jouw content deelt, komt dit minder sterk over dan wanneer iemand een professionele zakelijke profielfoto heeft die past bij het werk wat hij of zij doet, toch?

Faciliteer in een workshop of training waar jouw medewerkers kunnen zorgen voor een optimaal profiel, zodat zij een uitstekende indruk maken op hun netwerk wanneer zij content gaan delen. Ik kan je daarbij helpen. Mocht je hier interesse in hebben, neem dan contact met me op.

Neem contact op

2: Geef zelf het goede voorbeeld

Welke medewerker deelt de content van jouw bedrijf, wanneer hun leidinggevenden, managers, of directie nooit iets deelt? Waarom zouden zij? Het is daarom slim om een aantal mensen aan te wijzen, die uit zichzelf als actief zijn op LinkedIn en die de waarde zien van het platform, om als rolmodellen te fungeren. Medewerkers zien daardoor dat het delen van content goed is om ook zichzelf als expert te profileren.

Ik ben ervan overtuigd dat medewerkers eerder geneigd zijn content te delen wanneer anderen dat ook doen. Dus: “practice what you preach”.

3: Laat ze weten wat ze kunnen delen

Bij een aantal bedrijven waar ik werkte gingen regelmatig mailtjes rond waarin gevraagd werd om een bepaald artikel wat op de LinkedIn bedrijfspagina was gepost te delen via je persoonlijk profiel. Slim, want als jouw medewerkers niet weten dat er iets te delen valt, doen ze het sowieso niet. Niet alles komt immers in hun tijdlijn voorbij.

Nu hoeft dat niet meer op deze manier. Sinds begin november heeft LinkedIn een nieuwe feature toegevoegd aan de bedrijfspagina’s. Als beheerder van een bedrijfspagina, kun je één keer per week al jouw medewerkers die een LinkedIn account hebben en daarbij hebben aangegeven hebben bij jouw bedrijf te werken informeren over een interessant artikel wat gedeeld kan worden. 

4: Geef jouw medewerkers handvatten

Vaak wordt er van uit gegaan dat iedereen wel weet hoe social media werkt. Op welke manier je het best een bericht kunt delen en op welk moment bijvoorbeeld. Helaas is dat lang niet altijd het geval. Veel mensen hebben geen idee, zijn niet actief, of doen maar wat. Zorg dat jouw medewerkers af en toe tips krijgen over hoe je het beste content kunt delen. 

Mocht je jouw medewerkers in een workshop laten weten wat de impact voor henzelf en voor jouw bedrijf kan zijn wanneer zij actief content gaan delen op LinkedIn en hun handvatten wil geven over op welke manier zij dat het beste kunnen doen, laat het me dan weten. Ik help je hier graag bij. 

5: Laat zien wat de impact is 

Mensen vinden het fijn om gewaardeerd en gezien te worden. Zij willen ook dat dat wat zij doen er toe doet. Daarom is het slim om via interne kanalen, denk hierbij aan intranet of bijvoorbeeld team-overleggen te laten zien wat de impact is van het delen van conten van jouw bedrijf, door medewerkers. Is het totale bereik toegenomen? Is er meer interactie, kun je misschien aangeven of er klanten bijgekomen zijn? Laat het ze weten! 

En complimenteer jouw medewerkers voor het delen van content. Dit triggert andere collega’s weer om ook actief content van jouw bedrijf te gaan delen. 

Wat doe jij als bedrijf om van jouw medewerkers ambassadeurs te maken? Laat het me weten! Ik ben benieuwd naar jouw tips.