7 Tips die zorgen dat jouw berichten beter gezien worden op LinkedIn

Net zoals Facebook werkt ook LinkedIn met een bepaald algoritme om te bepalen welke berichten een groter bereik krijgen ten opzichte van andere berichten. Maar welke factoren bepalen nu of een bericht meer of minder getoond wordt?

1. Maak gebruik van hashtags

In het voorjaar van 2019 introduceerde LinkedIn hashtags. Wanneer je actief bent op Instagram of Twitter, dan weet je al wat hashtags zijn.

Hashtags zijn trefwoorden of labels die je aan een bericht toevoegt. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen ge√Įnteresseerd in een bepaald onderwerp, een bericht makkelijk kunnen vinden. Bijvoorbeeld #socialmedia #coahing #LinkedIn

Hashtags hebben een positief effect op het algoritme. Met hashtags zijn jouw berichten 50% meer zichtbaar. Maar gebruik niet te veel hashtags. Dit kan een negatief effect hebben. Je kunt je voorstellen dat je met 20 hashtags alle volgers van die verschillende hashtags aan het spammen bent. Daar is LinkedIn niet blij mee en zal dan zorgen dat jij bereik beperkt blijft.

Het gebruiken van 3 hashtags lijkt optimaal. Wanneer je er toch mee wilt gebruiken beperk je dan tot maximaal 6.

2. Like, comment of share?

Net als Facebook wil LinkedIn content laten zien die relevant is. Maar waar Facebook het delen van content waardeert, stuurt LinkedIn op INTERACTIE. Een reactie is koning! Wanneer jij reacties krijgt op een bericht, wordt dit bericht meer getoond aan anderen. Een like heeft een klein effect en een share zelfs nog minder. 

Probeer reacties uit te lokken door mensen niet te vragen om een bericht van je te delen maar juist om een reactie te plaatsen. En reageer ook eens bij anderen om zo hun zichtbaarheid te vergroten. Wanneer jij bij anderen een reactie achterlaat, zullen zij op hun beurt eerder geneigd zijn om ook bij jou een reactie achter te laten. Win-win. ūüėČ

3. Engagement

Net als bij Facebook vinden mensen het leuk om gehoord en gezien te worden. Wanneer iemand een bericht van jou deelt, kun je hen bedanken voor het feit dat ze het bericht gedeeld hebben. Dat helpt jouw bericht weer iets beter gezien te worden, en je geeft de persoon die jouw bericht gedeeld heeft een blijk van waardering. Misschien is hij of zij daardoor in de toekomst eerder geneigd om nog eens iets van je te delen.

Wanneer mensen op jouw bericht reageren, is het slim te reageren. Al is het maar met een ‚Äúdank je wel!‚ÄĚ. Wanneer iemand een vraag stelt dan is dat natuurlijk de ultieme kans om jouw expertise nog meer te laten zien. Geef daarom altijd antwoord op vragen die gesteld worden. Als je consistent reageert op de reacties die onder jouw berichten geplaatst worden dan vergroot je de zichtbaarheid van jouw berichten aanzienlijk!

4. Nieuw is interessant!

Ook dit werkt relatief gelijk aan dat wat Facebook doet met pagina’s. LinkedIn gebruikt dit principe niet alleen voor bedrijfspagina’s maar ook voor priv√© accounts.

Wanneer iemand jouw pagina net volgt zal jouw content in het begin regelmatig getoond worden. Wanneer jouw nieuwe volgers reageren, liken of delen, zal de content vertoond blijven worden. LinkedIn weet hierdoor dat deze content relevant is voor jouw nieuwe volger. Wanneer zij geen interactie vertonen met jouw content dan heeft LinkedIn minder reden om jouw berichten aan die personen te laten zien.

Dit geldt ook voor nieuwe persoonlijke connecties. Wanneer jij veel nieuwe connecties krijgt, als bedrijf of als privé persoon, probeer deze vast te houden door op dat moment regelmatig relevante content te delen.

Andersom werkt dit uiteraard ook. Volg jij een nieuw persoon of bedrijf en je wilt graag hun updates voorbij zien komen. Like of reageer dan regelmatig. Op die manier zorg je ervoor dat die persoon of dat bedrijf op jouw timeline voorbij blijft komen.

5. Het eerste uur is belangrijk

Hoe meer je reacties krijgt in het eerste uur na het plaatsen van een bericht hoe meer dit bericht getoond wordt. Plaats daarom een bericht op een moment waarvan je weet dat jouw doelgroep online is. Zorg dat je wanneer je een bericht plaatst ook zelf in de gelegenheid bent om te reageren. Want ook deze reacties tellen weer mee. ūüôā

Ik was ooit op een seminar waar iemand van Bol.com vertelde dat ze, wanneer een bericht op Facebook geplaatst werd, goed in de gaten hielden of er in het eerste half uur reacties kwamen. Wanneer dit niet het geval was, werd het bericht weer verwijderd om het op een ander tijdstip nog eens te proberen….

6 Deel geen berichten van anderen, maar….

Ook hier kun je weer een parallel trekken met Facebook. Misschien heb je het daar al eens ervaren. Een bericht wat als pagina van een ander persoon of pagina deelt krijgt nauwelijks tot geen bereik. Dit geldt ook voor LinkedIn.

Wat je beter kunt doen is het bericht kopi√ęren en delen als een eigen bericht. Uiteraard zorg je ervoor dat je in de tekst verwerkt wie de bron is van dit bericht. Ook zou ik er een persoonlijke noot aan toevoegen. Waarom deel je dit bericht, waarom moeten jouw volgers dit lezen? Wat maakt het interessant? Op die manier versterk jij jouw expert status √©n geef je jouw volgers waardevolle content.

7. Post niet te vaak

Te vaak posten werkt averechts. Je concurreert sowieso al met iedereen die content plaats op LinkedIn. Wanneer je 3 berichten kort achter elkaar plaatst dan concurreert je ook met jezelf. LinkedIn zal dan de laatste 2 berichten een lager bereik geven. Je hebt immers al iets gepost.

Mocht het echt nodig zijn om meerdere keren op een dag te posten, wacht dan minimaal 3 uur voordat je een tweede bericht plaatst. Op die manier is de kans een stuk kleiner dat je negatieve effecten ervaart.

Bonus tip

Het lijkt erop dat een volledig ingevuld en verzorgd profiel een positieve impact heeft op het bereik van jou berichten.

Heb jij nog geen zeer deskundig profiel, dan adviseer ik je om daar mee te beginnen voordat je actief content gaat delen op LinkedIn. Je maakt immers maar één keer een eerste indruk. En het liefst maak je een fantastische indruk, toch?

Om je hiermee op weg te helpen heb ik een LinkedIn checklist gemaakt die je gratis kunt downloaden. Zo zet je de eerste stappen om jouw profiel op orde te krijgen.

Wanneer je het prettig vindt om samen in een workshop te zorgen voor een zeer deskundig LinkedIn profiel, inclusief professionele foto, gemaakt door een fotograaf, doe dan mee met mijn LinkedIn workshop.

Ik hoop dat je wat aan dit bericht hebt. Heb jij nog andere tips? Ik hoor het graag!