De beste omslagfoto voor jouw Facebookpagina

Hoe actief gebruik jouw Facebook pagina voor jouw bedrijf? Zorg jij ervoor dat je alle opties benut? In de komende weken bespreek ik één voor één de stappen die je kunt nemen om het beste te halen uit de Facebook pagina voor jouw bedrijf.

Een van de opties waar veel bedrijven meer uit kunnen halen is de omslagfoto van hun pagina. In deze post laat ik je zien hoe je het maximale uit jouw omslagfoto kunt halen.

Hoeveel mensen zien jouw omslagfoto?

Vaak hebben mensen geen idee hoeveel personen nu daadwerkelijk die omslagfoto zien. Veel pagina eigenaren zijn van mening dat een header niet zo belangrijk is omdat maar weinig mensen deze zien. Mensen die jouw pagina geliked hebben zien toch alleen maar af en toe een bericht in hun tijdlijk voorbij komen?

Maar hoe zit het nu echt voor jouw pagina? Wanneer je naar statistieken gaat (in de oude versie van Facebook staat “statistieken” boven aan de pagina) en vervolgens klikt op pagina weergaven dan zie je hoeveel mensen per dag jouw facebook pagina bekijken.

In dit voorbeeld zie je dat er op een dag 185 mensen de pagina zelf bezochten. En daarmee zien zij altijd jouw omslagfoto. Wat mij betreft is het dan ook een uitgelezen kans om meer mee te doen dan alleen een mooie foto plaatsen.

Call to action

Een call to action, vaak afgekort tot CTA, betekent letterlijk: “aanzet tot actie”. In jouw omslagfoto kun je aangeven wat je wilt dat jouw (potentiële) klant doet. Wil je dat hij of zij iets download? Of heb je een event wat gepromoot moet worden of is er een seizoensproduct wat nu de aandacht van jouw klant kan gebruiken? Verwerk dit in jouw omslagfoto.

Puur Mieke
365 Dagen Succesvol

Pro tip: Pas ook de beschrijving van de omslagfoto aan en verwerk ook hier de CTA met de link waar de actie uitgevoerd kan worden. Op die manier zien mensen wanneer ze per ongeluk op de afbeelding klikken en niet op de CTA knop onder de afbeelding, ook waar ze moeten zijn. Een goed voorbeeld hiervan zie je in de afbeelding hierboven.

Om de tekst bij de foto te wijzigen doe je het volgende:

  1. Klik op de omslagafbeelding nadat je hem hebt geüpload en opgeslagen.
  2. Je hebt nu rechtsboven de mogelijkheid om tekst toe te voegen. Zorg ervoor dat men niet op “Meer weergeven” hoeft te klikken om jouw link / CTA te zien. Je moet het jouw lezers zo makkelijk mogelijk maken.

Mobiel

Houd er rekening mee dat de omslagfoto op mobiel anders wordt weergegeven dan op een laptop. Aan de zijkanten vallen stukken weg, en de afbeelding is op mobiel iets hoger.

Het is daarom verstandig om alle belangrijke elementen op de juiste plek te plaatsen zodat de afbeelding er zowel op laptop als op mobiel goed uitziet. op de afbeelding hieronder zie je goed hoeveel er van een omslagfoto wegvalt op mobiel.

Omslagvideo

Je kunt er ook voor kiezen om een omslagvideo te laten zien. Hiermee kun je heel mooi jouw expertstatus claimen, als bijvoorbeeld een spreker. Of misschien wil je een korte impressie geven van jouw winkel. Hieronder een voorbeeld van hoe Ralph Moorman dat doet op zijn Facebookpagina van De Hormoonfactor.

Zorg dat je een omslagvideo gebruikt met een afmeting van ten minste 820 x 312 pixels en een lengte tussen 20 en 90 seconden. Kies voor de beste resultaten een video met een afmeting van 820 x 462 pixels.

Hoe maak je een goede omslagfoto?

Zoals gezegd worden er verschillende afmetingen gebruikt voor mobiel en desktop. Wanneer jouw afbeelding 820 x 360 pixels groot is en je met de belangrijke elementen binnen de 640 x 312 pixels blijft, zit je altijd goed. Wanneer ik een omslagfoto maak, werk ik met een document van 1640 x 720 pixels. Op deze manier is jouw omslagfoto altijd mooi en scherp, ook wanneer er op geklikt wordt om hem te vergroten.

Canva

Je kunt het beste gebruik maken van Photoshop en als je dat niet hebt gebruik dan Canva. Let op! Het template wat op Canva voor de header gebruikt wordt heeft niet de juiste afmeting. Het beste kun je onderstaande stappen volgen. Dan zit je altijd goed.

  1. Klik op Create a design en vervolgens op custom dimensions.
  2. Geef de volgende afmetingen in: 1640 x 720.

3. Nu maak je een vlak wat aangeeft waarbinnen de belangrijkste elementen van jouw omslagfoto moeten blijven. klik hiervoor op Element aan de linkerkant.

4. Kies het juiste element.

5. Wijzig de afmetingen van het element naar 1280 x 624 pixels. Door aan de zijkant te “slepen”. Het is niet heel erg als het niet 100% klopt. Soms is het een heel gepuzzel om precies op 1280 uit te komen bijvoorbeeld. Het is helemaal geen ramp om dan 1279 aan te houden.

6. Positioneer het element zowel horizontaal als verticaal in het midden. Je weet dat je in het midden van het document bent wanneer er roze lijnen verschijnen.

7. Omdat het lastig is om over een vlak heen te werken, voeg ik lijnen toe aan de zijkanten van de rechthoek. De lijnen geef ik een andere kleur en draai en sleep ik naar de juiste plek. Daarna haal je de rechthoek weg. Je bent klaar om aan de slag te gaan.

8. Wanneer je een afbeelding toevoegt die de hele header moet vullen verdwijnen de lijnen. Met behulp van “position” kun je de afbeelding naar de achtergrond verplaatsen en zie je de lijnen weer.

9. Wanneer je klaar bent met jouw ontwerp download je de afbeelding door op het pijltje rechts van “publish” te klikken.

Mocht je op basis van deze tips een nieuwe Facebook header maken, laat het me weten! Ik ben heel benieuwd naar wat je gemaakt hebt.