De Social Selling Index van LinkedIn

“Measure your sales success with Social Selling Index”  Dat staat bovenaan de pagina voordat je jouw social selling index kunt bekijken.

De Social Selling Index, afgekort tot SSI is verbonden aan LinkedIn Sales Navigator. Een van betaal-pakketten van LinkedIn. LinkedIn geeft aan dat je jouw score met maar liefst 20% kunt verhogen wanneer je gebruik maakt van Sales Navigator. Dit zou mensen moeten prikkelen om over te stappen naar een betaald account. Maar ook zonder Sales Navigator kan de social selling index een handig hulpmiddel zijn.

Wat is de Social Selling Index?

Om hier meer over te kunnen zeggen is het goed om eerst te kijken naar wat er wordt verstaan onder Social Selling. De definitie die op Wikipedia staat vind ik een goede:

Social selling is the process of developing relationships as part of the sales process. Today this often takes place via social networks such as LinkedIn, Twitter, Facebook, and Pinterest, but can take place either online or offline.

Een uitgebreid blog vind je binnenkort op deze site. 😃

Volgens LinkedIn meet je met jouw Social Selling Index hoe effectief je bent in het creëren van jouw professionele merk, het vinden van de juiste personen, het uitwisselen van informatie en het opbouwen van relaties.

Kortom: Het is een manier om te meten of je goed bezig bent op LinkedIn. Wat mij betreft niet meer en niet minder dan dat. Ik hoor wel eens van bedrijven waar het een sport is om een zo hoog mogelijke score te krijgen. Daarmee schiet je volgens mij je doel voorbij. Dan wordt het een doel op zich, waarbij het niet uitmaakt of bepaalde acties nu wel of niet effectief zijn.

Neemt niet weg dat je met een lage score best aan een paar “knoppen” kunt draaien om de score omhoog te krijgen. Een van de voordelen van een hogere SSI-score is dat jouw content een groter bereik krijgt en dat je voorrang krijgt in de zoekresultaten. Want LinkedIn ziet jou als expert op jouw vakgebied.Niets mis mee, lijkt me.

Jouw Score

Je kunt eenvoudig zien wat jouw SSI-score is op deze site

Klik op “get your score for free” en je komt de pagina waar je jouw score ziet staan.

4 Onderdelen van de Social Selling - Index

De score die je ziet is een optelsom van 4 elementen. Voor ieder element kun je maximaal 25 punten scoren.

1. Uw professionele merk creëren
Houd de klant in gedachten bij het invullen van uw profiel. Word een innovatieleider door betekenisvolle bijdragen te publiceren.

2. Vind de juiste personen
Vind betere prospects in minder tijd met behulp van tools voor efficiëntere zoekopdrachten en onderzoek

3. Informatie uitwisselen
Ontdek en deel interessante updates om relaties op te bouwen en te ontwikkelen

4. Relaties opbouwen
Versterk uw netwerk door besluitvormers te vinden en vertrouwen op te bouwen.

Hoe beïnvloed je deze 4 punten?

1. Uw professionele merk creëren

Dit heeft zoals je hierboven zag alles te maken met jouw profiel. Zorg ervoor dat je alle opties in jouw profiel benut. Denk hierbij aan een achtergrondfoto, koptekst, samenvatting etc. 

Het hebben van meer dan 500 connecties draagt ook bij aan een hogere score op dit punt. (maar let op, dit is geen doel op zich. Stuur niet zomaar iedereen die voorbijkomt een connectieverzoek.

Op je profiel zit ook een onderdeel Activiteit. Hier wordt bijgehouden welke content jij gedeeld hebt, welke reacties je geplaatst hebt etc. Zorg dat dit gevuld is door zelf originele content te plaatsen.

Denk bijvoorbeeld ook aan het toevoegen van media aan jouw werkervaring zoals een slideshow (bijvoorkeur via SlideShare omdat dit ook van Microsoft is, net als LinkedIn, en dat telt zwaarder mee).

Wanneer je op zoek ben naar hulp om met jouw profiel een professionele indruk te maken op bezoekers, doe dan mee met een van de workshops of boek een 1 op 1 sessie.

2. Vind de juiste personen

Wanneer je regelmatig een zoekopdracht uitvoert of zoekopdrachten opslaat (in Sales Navigator) zie je deze score omhoog gaan.

3. Informatie uitwisselen

Dit heeft alles te maken met engagement. LinkedIn wil dat je alle mogelijkheden van het platform zo goed mogelijk benut en zal je daarvoor belonen met een hogere score. Reageer, like en deel berichten van anderen om deze score te verbeteren. Het gaat hier echt om het aanmoedigen / ondersteunen van anderen. Doe dit zo veel mogelijk vanuit jouw vakgebied. Zodat je echt profileert als dé expert binnen jouw vakgebied.

Neem deel aan groepen op LinkedIn en ben daar actief. Bijvoorkeur groepen die aansluiten bij jouw doelgroep. Je kunt beter lid zijn van een paar groepen en daar actief zijn dan lid zijn van heel veel groepen en daar niets mee doen.

4. Relaties opbouwen

Dit vierde en laatste onderdeel gaat over het gebruik van de privéberichten op LinkedIn. Wanneer je iemand een connectieverzoek stuurt, heb je er dan een persoonlijk bericht bijgevoegd? Voer je af en toe gesprekken via de messenger? Ook hier gaat er erom dat je het platform zo veel mogelijk gebruikt. Het gebruiken van InMail (de messenger in het betaalde account, geeft bijvoorbeeld meer punten)

Hoe is jouw netwerk opgebouwd? Link je bijvoorbeeld met besluitvormers of mensen op C-level? Yep, je raadt het al, dat geeft een hogere score.

Wat is een goede score?

De opbouw van de elementen waar de afzonderlijke pijlers waar de SSI uit is opgebouwd wil nog wel eens veranderen. De ene keer heeft het ene onderdeel meer “gewicht” in de score en dan weer een ander onderdeel.

Daarnaast wordt de SSI dagelijks bijgewerkt. Wanneer je bijvoorbeeld een paar weken op vakantie bent en niet actief bent op LinkedIn zul je zien dat op het einde van de vakantie flink gedaald is. Het is dus geen statisch ding en je zult regelmatig actief moeten zijn om jouw score te handhaven.

Om een indicatie te geven:

Minder dan 50 = voor verbetering vatbaar 😉
50 tot 60 punten = gemiddeld gebruik
60 tot 70 punten = goed gebruik
70 tot 80 punten = heel goed
80 of meer = SUPER!

Zoals al in het begin gezegd heb je het betaalpakket Sales Navigator nodig om de volle 100 punten te kunnen halen.

Maar let op, een hoge score mag nooit een doel op zich zijn. Het is net zoiets als ik heb vandaag 100 mensen koud gebeld. Klinkt indrukwekkend. Maar eh. Wat is het RESULTAAT van deze gesprekken….. Precies.

Probeer door een aantal dingen te optimaliseren jouw score zo hoog mogelijk te krijgen en te houden. Zodat je beter gevonden wordt door jouw potentiële klant. En ga lekker het gesprek aan met jouw doelgroep om op die manier jouw potentiële klant langzaam op te warmen. Zodat wanneer zij op zoek zijn naar het product of dienst wat jij biedt als eerste aan jou denken. 

Zelf aan de slag?

Wil je meer weten over social selling? Neem dan contact met me op of doe mee met mijn workshop social selling.