Facebook gebruiken voor je onderneming, waar start je?

Gefeliciteerd! Je hebt beslist dat je voor jouw bedrijf met Facebook aan de slag wilt. Een slimme zet. In de wereld van online marketing kun je haast niet zonder. Maar waar begin je mee, en waarom?

Gebruik je privé account niet voor je bedrijf

Het lijkt misschien een open deur. Maar toch zijn er nog mensen die dit doen. Je kunt je privé pagina niet voor je bedrijf gebruiken om de volgende redenen:

  1. Met je privé account kun je maximaal 5000 connecties / vrienden hebben. Facebook is een platform om verbonden te zijn met familie, vrienden en andere bekenden. En wie heeft er 5000? Niemand, toch? Maar als bedrijf hoop je natuurlijk wel op meer dan 5000 fans. Hoewel dit al lang niet meer zaligmakend is.

    Facebook wordt niet blij van het delen van bedrijfsmatige posts op een privé pagina. Sterker nog, het is tegen het officiële Facebook beleid:
    Punt 3.1 van de service voorwaarden van Facebook bevat de volgende zin: “Maak slechts één account (je eigen) en gebruik je tijdlijn voor persoonlijke doeleinden;”
  2. Wanneer je toch zakelijke berichten wil plaatsen via je privé account dan kun je hiervoor een waarschuwing voor krijgen. Je privé account kan zelfs geblokkeerd worden. Ik ken iemand bij wie dit gebeurd is. En geloof me, het is heel vervelend wanneer je weer van 0 af aan jouw bedrijfspagina moet gaan opbouwen.

Het hebben van een Facebook account is wel een voorwaarde om een Facebook pagina aan te maken. Heb je nog geen account? Ga dan naar Facebook en volg de stappen.

Maak je geen zorgen. Alles wat je deelt via jouw privé account is alleen zichtbaar voor mensen die met jou verbonden zijn en is niet zichtbaar voor de mensen die de pagina van jouw bedrijf leuk vinden, en andersom.

Voordelen van een Facebook Pagina

Meerdere mensen kunnen jouw Facebook pagina beheren

Waar jouw privé account alleen beheerd kan worden door jouzelf (tenzij je jouw inloggegevens deelt) kan een pagina door meerdere mensen beheerd worden. je kunt de afzonderlijke mensen zelfs verschillende rollen geven. Hierover in een latere post meer.

Je kunt gaan adverteren

Wanneer je nog maar net een Facebook pagina hebt aangemaakt raad ik je nog niet aan om te gaan adverteren op Facebook. Zorg eerst voor een goede strategie en zorg ook dat je weet wat je doet. Adverteren op Facebook is helemaal niet moeilijk, maar je kunt wel beginnersfouten maken waardoor je geen resultaat behaalt. En dat is zonde van je geld, toch?

Je kunt doelgroepen selecteren die jouw berichten zien

Waar je met je privé pagina alleen vrienden kunt selecteren die jouw berichten zien. Kun je de berichten op jouw pagina richten aan een specifieke doelgroep. Facebook biedt je de mogelijkheid om jouw doelgroep te selecteren op basis van leeftijd, locatie en interesses. Wanneer je gaat adverteren heb je nog véél meer mogelijkheden om te segmenteren.

Je kunt berichten inplannen

Het maken van berichten voor social media kan een tijdrovende klus zijn. Daarom adviseer ik ook altijd om te werken met batches. Je kunt je veel beter een dag kwaad maken en voor de hele maand berichten bedenken en maken. Hiermee voorkom je dat je regelmatig denkt: Oh het is alweer even geleden dat ik iets gepost heb. Snel wat maken. Je zult zien dat het dan totaal niet uitkomt. Wanneer je aan het eind van de dag jouw content hebt bedacht kun je dit mooi inplannen en heb je er wat dat betreft geen omkijken meer naar. Het is slim om te volgen wat er gebeurd op het moment dat je bericht daadwerkelijk live gaat. Je kunt dan vlot reageren op reacties. Daar worden mensen weer blij van.

Ik hoop dat het je duidelijk geworden is waarom het slim is om te starten met een Facebook pagina. Hoe je dat precies doet en waar je op moet letten leg ik je uit in een volgend bericht.