Stel je hebt een artikel geschreven en gepubliceerd op je website. Uiteraard is dit artikel zo interessant dat je dit heel graag met de wereld wil delen. Maar… Je hebt eens opgevangen dat het géén goed idee is om hetzelfde artikel op een andere plek te plaatsen. Google ziet dat als dubbele content en zal je daarvoor genadeloos afstraffen. Gelukkig is dat niet waar. Ik laat je zien hoe het werkt.
Zoekmachines worden steeds slimmer
Zoekmachines willen je de meest relevante resultaten laten zien. En niet een lijst van dezelfde artikelen verschenen op verschillende websites.
Stel: Iemand zoekt op een bepaald onderwerp. Krijgt zoekresultaten en klikt op het eerste resultaat. Vind daar niet wat hij of zij zoekt. Klikt vervolgens op het tweede resultaat om exact hetzelfde artikel te krijgen op een andere site. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Daarom laat Google dezelfde content niet onder elkaar laat verschijnen in de zoekresulaten.
Zoekmachines weten wie iets als eerste geplaatst heeft. Vaak krijgt dit artikel een hogere ranking. Uiteraard moet het artikel op je website wel eerst geïndexeerd zijn door de zoekmachine. Dat duurt tegenwoordig niet meer dan een paar uur.
Stel dat je website nog niet zo sterk is, dan kan het zijn dat het artikel op LinkedIn toch hoger in de zoekresultaten verschijnt. Het lift mee op de kracht van LinkedIn.
Wat is je doel?
Vind je het belangrijk dat je veel verkeer krijgt naar je website omdat mensen daar beter converteren? Of wil je mensen met de kennis van jou en je bedrijf in aanraking laten komen en je te profileren als expert op je vakgebied?
Je wilt zoveel mogelijk mensen naar je website sturen: Ik adviseer om slechts een deel van het artikel wat je op je website plaatste op LinkedIn te plaatsen met daarbij een link “Lees verder” die naar het artikel op je website verwijst.
Jezelf profileren als expert op jouw vakgebied: In dit geval kies je ervoor om het volledige artikel ook op LinkedIn te plaatsen. Let er wel op dat je minimaal een dag wacht na plaatsing van het artikel op je website, zodat je zeker weet dat het item geïndexeerd is door Google.
Plaats hier geen link bij, want LinkedIn vind links niet prettig. Het houdt bezoekers liever op haar eigen platform.
Plaats ik het artikel op mijn bedrijfspagina of op mijn persoonlijk profiel?
Je hebt tegenwoordig de optie om ook via je bedrijfspagina een artikel te plaatsen. Wat is nu slim?
Wanneer je regelmatig content deelt vanuit je bedrijfspagina dan is mijn advies om vanuit je bedrijfspagina artikelen te plaatsen. Dit leidt tot meer bereik en mooi om mee te experimenteren.
Wanneer je jouw bedrijfspagina niet actief gebruikt omdat je bijvoorbeeld ZZP-er bent, dan kun je een artikel vanuit je persoonlijk profiel plaatsen. Vanuit een persoonlijk profiel krijgen artikelen op dit moment niet zo veel tractie helaas. Maar zoals alles op LinkedIn, kan dat morgen anders zijn. Dus blijf experimenteren en meten.