Het Algoritme van LinkedIn

Laatste update: 13 augustus 2020.

Algoritme. Het is zo’n vage term waar veel mensen meteen jeuk van krijgen. Het staat voor veel mensen voor iets wat niet makkelijk te doorgronden is. Wanneer je het algortime van LinkedIn ziet als de spelregels dan wordt het al een stukje makkelijker en leuker. 

Het nadeel is dat LinkedIn de spelregels nogal eens verandert en de spelers daar lang niet altijd over informeert. Soms is het dus trial en error. Wat vandaag super goed werkt om een groot bereik en veel reacties te krijgen, kan een week later helemaal “niets” meer doen.

Net als ieder social media platform wil LinkedIn haar gebruikers zo lang mogelijk op het platform houden. Een van de manier om dat te doen is door ervoor te zorgen dat jouw tijdlijn zich vult met berichten die jij interessant vindt.

Het laatste wat LinkedIn wil is dat mensen onnodig gespamd worden met content van een lage kwaliteit. Om deze reden hoor ik regelmatig: “Wanneer je kwalitatief goede content maakt, dan hoef je verder nergens naar te kijken.” Hier ben ik het grotendeels mee eens. Maar niet helemaal. Want waarom zou je je niet verdiepen in de regels van het spel waardoor je nóg betere resultaten kunt halen? 

In deze post leg ik je uit hoe het algoritme van LinkedIn werkt. En in het artikel: Hoe zorg je ervoor dat jouw berichten beter gezien worden op LinkedIn? beschrijf ik hoe je de spelregels kunt toepassen om een groter bereik te krijgen met jouw berichten en artikelen.

Hoe gaat LinkedIn te werk na het plaatsen van een bericht?

Meteen na het plaatsen van een bericht wordt tekst, de afbeeldingen of een artikel automatisch geclassificeerd met een van de volgende opties: “spam”, “low quality” of “clear”. (zie 1 in onderstaand schema)

Vervolgens probeert LinkedIn te voorspellen hoe groot de kans is dat dat bericht viraal gaat. Om dit te beoordelen wordt er naar een aantal factoren gekeken:

  • Het potentiële bereik van het netwerk van de plaatser van een bericht.
  • Het aantal likes, commentaren en deelacties.
  • De mensen achter deze likes, commentaren en deelacties.
  • Het aantal negatieve meldingen.

(zie 2 en 3 in onderstaand schema)

Het kan voorkomen dat een bericht getriggerd wordt zodat er een persoon naar kijkt om te bepalen of en op welke manier een bericht getoond wordt. In onderstaand schema zie je dit in de vierde kolom. (4)

Op basis van het bovenstaande bepaalt LinkedIn welk bericht:

  • “normaal” getoond wordt;
  • minder getoond wordt (bijvoorbeeld alleen aan de directe connecties van de plaatser, of zelfs alleen op het profiel van de plaatser en niet in de timeline van zijn connecties;
  • helemaal niet getoond wordt.
  • In het ergste geval kan de gebruiker geblokkeerd worden.
(zie 5 in het schema)
The LinkedIn spam-fighting strategy (bron: LinkedIn)

"Dwell time"

Dwell time staat voor de hoeveelheid tijd dat iemand aan iets besteedt. In het geval van LinkedIn staat “dwell time” voor de tijd dat iemand besteed aan een specifieke post of artikel.

LinkedIn was van mening dat de factoren die ik hierboven noemde om te bepalen of een bericht relevant is, niet voldoende zijn. Wanneer je kijkt naar likes en comments en shares kun je daar 2 dingen op aanmerken. Het eerste punt is dat lang niet iedereen een reactie in welke vorm dan ook achterlaat bij een bericht. En ten tweede kan een reactie of de tekst bij een gedeeld bericht ook negatief kan zijn.

Om deze reden wordt er vanaf mei 2020 ook rekening gehouden met de zogenaamde “dwell time”. Ik heb helaas geen goede Nederlandse vertaling. Dwell time staat voor de tijd die iemand aan een specifiek content item besteedt. Hoe langer iemand tijd besteedt aan een post, hoe beter voor de kwaliteits-score, en hoe meer jouw bericht getoond wordt.

Er zijn 2 soorten dwell time:

  1. Dwell time in de feed. Zodra een update voor 50% of meer op jouw scherm staat wordt er een “stopwatch” gestart.
  2. Dwell time na een klik. (lees meer, of om naar een artikel te gaan. Na de klik begint de teller te lopen. Wanneer iemand meteen wegklikt, stopt de teller weer. Mensen click baits werken gelukkig niet meer! 

LinkedIn gaat er vanuit dat iedereen zijn tijd besteed aan iets wat hij of zij interessant vindt en niet aan iets wat hen niet interesseert. Daarom voegt de dwell time extra waarde toe aan het beoordelen of een update interessant gevonden wordt. Ik ben er blij mee!

Kwalitatief goede content dus?

Zoals hierboven beschreven wil LinkedIn voorkomen dat mensen gespamd worden. Daarmee gaat kwalitatief goede content boven alles. Toch zijn er dingen die je kunt doen om te zorgen dat het bereik van jouw bericht vergroot wordt. De belangrijkste beschrijf ik in het artikel: Hoe zorg je ervoor dat jouw berichten beter gezien worden op LinkedIn?

Bronnen