Het Algoritme van LinkedIn

Laatste update: 30 juli 2020

Algoritme. Het is zo’n vage term die over het algemeen staat voor iets ondoorgrondelijks. Wanneer je het ziet als de spelregels van LinkedIn dan wordt het al een stukje makkelijker en leuker. Het nadeel is dat LinkedIn de spelregels nogal eens verandert en de spelers daar lang niet altijd over informeert. Soms is het dus trial en error. Wat vandaag super goed werkt om een groot bereik en veel reacties te krijgen, kan een week later helemaal “niets” meer doen.

Net als ieder social media platform wil LinkedIn haar gebruikers zo lang mogelijk op het platform houden. Een van de manier om dat te doen is door ervoor te zorgen dat jouw tijdlijn zich vult met berichten die jij interessant vindt.

En wat LinkedIn al helemaal niet wil is dat mensen onnodig gespamd worden met content van een lage kwaliteit. “Wanneer je kwalitatief goede content maakt, dan hoef je verder nergens naar te kijken.” is iets wat om deze redenen regelmatig hoor. Hier ben ik het grotendeels mee eens. Maar niet helemaal. Want waarom zou je je niet verdiepen in de regels van het spel waardoor je nog betere resultaten kunt halen?

Hoe gaat LinkedIn te werk na het plaatsen van een bericht?

Meteen na het plaatsen van een bericht wordt tekst, de afbeeldingen of een artikel automatisch geclassificeerd met een van de volgende opties: “spam”, “low quality” of “clear”. Vervolgens probeert LinkedIn te voorspellen hoe groot de kans is dat dat bericht viraal gaat. Om dit te beoordelen wordt er naar een aantal factoren gekeken:

  • Het potentiële bereik van het netwerk van de plaatser van een bericht.
  • Het aantal likes, commentaren en deelacties.
  • De mensen achter deze likes, commentaren en deelacties.
  • Het aantal negatieve meldingen.

Op basis van het bovenstaande bepaalt LinkedIn welk bericht “normaal” getoond wordt, welke content minder getoond wordt (bijvoorbeeld alleen aan de directe connecties van de plaatser, of zelfs alleen op het profiel van de plaatser en niet in de timeline van zijn connecties. Ook kan het voorkomen dat een bericht helemaal nergens getoond wordt.
In het ergste geval kan de gebruiker geblokkeerd worden.

In de afbeelding hieronder wordt dit proces uitgelegd.

The LinkedIn spam-fighting strategy (bron: LinkedIn)

"Dwell time"

Dwell time staat voor de hoeveelheid tijd dat iemand aan iets besteedt. In het geval van LinkedIn staat “dwell time” voor de tijd dat iemand besteed aan een specifieke post of artikel.

LinkedIn was van mening dat de factoren die ik hierboven noemde om te bepalen of een bericht relevant is niet voldoende zijn. Wanneer je kijkt naar likes en comments en shares kun je daar 2 dingen op aanmerken. Het eerste is dat lang niet iedereen een reactie in welke vorm dan ook achterlaat bij een bericht. En het tweede is dat een reactie of de tekst bij een gedeeld bericht ook negatief kan zijn.

Om deze reden word vanaf mei 2020 ook rekening gehouden met de “dwell time”.

Er zijn 2 soorten dwell time. Dwell time in de feed. Zodra een update voor 50% of meer op jouw scherm staat start de teller. Dwell time na een klik. Na de klik begint de teller te lopen.

LinkedIn gaat er vanuit dat iedereen zijn tijd besteed aan iets wat hij of zij interessant vindt en niet aan iets wat hen niet interesseert. Daarom voegt de dwell time extra waarde toe aan het beoordelen of een update interessant gevonden wordt.

Kwalitatief goede content dus?

Zoals hierboven beschreven wil LinkedIn voorkomen dat mensen gespamd worden. En gaat kwalitatief goede content boven alles. Er zijn wel acties die je kunt ondernemen om de zichtbaarheid van jouw bericht te vergroten. De belangrijkste beschrijf ik in het artikel: Hoe zorg je ervoor dat jouw berichten beter gezien worden op LinkedIn?

Bronnen:

Strategies for Keeping the LinkedIn Feed Relevant

Understanding dwell time to improve LinkedIn feed ranking

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Ik ben Barbara Langendoen

Ik help ondernemers en bedrijven om meer leads en klanten uit LinkedIn te halen.

Wil jij

Echt zichtbaar zijn op LinkedIn?
Jezelf profileren als de expert op jouw vakgebied?
En een voorsprong pakken op jouw concurrenten?

Zodat je meer klanten aantrekt? En heb je geen zin om het zelf allemaal uit te vogelen?

Dan ben je bij mij aan het juiste adres!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *