Het beste moment om te posten op social media – 4 tips.

Tip 1: Zorg voor consistentie in plaatsen

Idealiter plaats je 3 berichten per week op Facebook, deel je dagelijks een mooie afbeelding op Instagram, post je dagelijks iets op LinkedIn of op Pinterest. En maak je op Facebook en Instagram óók nog dagelijks gebruik van stories, wat dat is de toekomst. Uiteraard afhankelijk van de kanalen die jij voor jouw merk inzet. Maar toch, het is al snel heel veel. Veel te veel, om bij te houden als je ook nog daadwerkelijk een bedrijf moet runnen.

Belangrijker nog dan het aantal berichten wat je per week deelt is het om structuur aan te brengen wanneer je iets plaatst. We zijn geneigd om meteen content te delen wanneer er iets interessants gebeurd. Hierdoor kan het voorkomen dat je de ene week 5 berichten plaatst en de week daarop niets.

Het is veel slimmer om content te bewaren en voor een later moment in te plannen. Op die manier kun je bijvoorbeeld iedere dinsdag een bericht plaatsen op Facebook in plaats van nu iets om vervolgens 10 dagen niets meer van je te laten horen.

Wanneer je structureel berichten plaatst op jouw social media kanalen geef je mensen een reden om je te volgen. Niemand heeft zin om een Facebook pagina te volgen waar het laatste bericht alweer langer geleden is.

Dit betekent overigens niet dat wanneer er iets heel gaafs gebeurt wat super actueel is en je post wekelijks en jouw post voor deze week heb je een uur geleden geplaatst, dat je dan een week moet wachten. In zulke gevallen kun je ervoor kiezen om een extra post te plaatsen. Zorg dan wel dat er minimaal een paar uur tussen de verschillende berichten zit. Op die manier krijgt je eerste bericht ook nog aandacht en wordt dat niet geremd door het nieuwste bericht.

Een content kalender kan je helpen om op een structurele manier berichten op jouw social media kanalen te plaatsen. Op die manier hoef je na weken stilte niet ineens 5 berichten op insta te plaatsen omdat je zoveel te vertellen hebt, en niet kan wachten om dit te delen!

Tip 2: Post op het juiste tijdstip

Er wordt zoveel content gedeeld waardoor je altijd moet concurreren met anderen. 5 Minuten eerder of later iets plaatsen kan een groot verschil maken in het bereik wat je hebt.

Uiteraard is het belangrijk dat je iets deelt wanneer jouw volgers online zijn. Er zijn wel een aantal algemene dingen te zeggen of wat een goed tijdstip is. Dit verschilt per social media kanaal.

Facebook en Instagram: Maandag tot en met vrijdag net voor 07:00 ‘s ochtends wanneer mensen wakker worden. Of zondag tot en met donderdag rond een uur of 8. Mensen zijn klaar met de dagelijkse dingen, de kleine kids liggen op bed. Tijd voor een bakkie koffie en wat scrollen op Instagram of Facebook.

LinkedIn is een kanaal wat met name overdag, tijdens werktijd bekeken wordt. Een bericht wat je daar op zaterdagmiddag plaatst, zal het minder goed doen dan een bericht wat je op maandag 10:00 plaatst.

Houd ook rekening met wanneer jij kunt reageren. Wanneer jij een post plaats die gevoelig is en de nodige reacties zou kunnen uitlokken, dan is het een goed idee om dat te doen wanneer je in de gelegenheid bent om te reageren. Bij GameHouse wanneer er een game live ging zorgden we er altijd voor dat er mensen in de gelegenheid waren om te reageren, mocht dit nodig zijn. Het zou zomaar kunnen dat er iets niet werkt en mensen dat via social media laten weten. Dan wil je dat ook meteen kunnen oppakken en dat aan jouw volgers laten weten.

Tip 3: Maak relevante content voor de juiste dag van de week

Je kunt je voorstellen dat wanneer je een serieus artikel wil aanjagen op social media je dit beter niet kunt doen op vrijdagavond, wanneer iedereen klaar is met de werkweek en zin heeft in het weekend.

Op vrijdag, zaterdag en zondag kun je het beste wat meer luchtige content plaatsen. Serieuze content kun je het beste aan het begin van de week plaatsen.

Tip 4: Maak gebruik van een content planner

Door het gebruik van een contentplanner heb jij een goed overzicht over wat je wanneer wilt gaan plaatsen op social media. Je kunt hiervoor gebruik maken van een digitale agenda die je eventueel met collega’s deelt.

Wanneer je net als ik het prettig vindt om met pen en papier te krabbelen in jouw planning dan kun je mijn contentplanner gratis downloaden.