Hoe benut je het algoritme van LinkedIn zodat jouw berichten wél gezien worden?

Het is een gegeven op Social Media: Wat vandaag goed werkt om een groot bereik te krijgen, kan morgen zomaar niet meer werken. Daarom is het fijn wanneer iemand de tijd en energie stopt in het analyseren van een heleboel berichten op LinkedIn om op die manier te zien wat op nu goed werkt.

Richard van der Blom heeft met behulp van analyse tools meer dan 4500 berichten iedere 15 minuten geanalyseerd en daar een rapport over geschreven. Dit onderzoek heeft geresulteerd in mooie inzichten. Ten opzichte van mijn vorige post over dit onderwerp zijn er toch weer een aantal zaken veranderd. Maar één ding is gelukkig niet veranderd. Dat is dat kwalitatieve content áltijd beter werkt.

Welke spelregels gelden er op dit moment en hoe kun je ze voor je laten werken zodat jouw berichten een groter bereik krijgen?

1) Hashtags

Hashtags zijn ervoor om te vinden en om gevonden te worden. Gebruik bij iedere post 3 tot 9 hashtags. Gebruik je er minder dan doet dit niet zoveel voor je bericht en gebruik je er meer dan wordt dit gezien als spam en zal dit het bereik van jouw bericht niet ten goede komen.

Kies je hashtags zorgvuldig en kies zo veel mogelijk voor hashtags met een grote schare volgers. Soms kan één letter net dat verschil maken in potentieel bereik zoals je in de afbeeldingen hieronder ziet. Dus doe daar onderzoek naar. Toets eens een paar hashtags in op LinkedIn en kijk hoeveel volgers er zijn.

2) Welk type bericht?

Vanaf mei 2020 houdt LinkedIn rekening met de zogenaamde dwell time bij het beoordelen van berichten. Verblijfstijd. Hoeveel tijd besteedt iemand aan een bericht? Hoe meer tijd er aan jouw bericht besteed wordt, hoe meer mensen dat bericht uiteindelijk zullen zien.

Wanneer je dit in je achterhoofd houdt, dan is het logisch dat berichten die uitnodigen om te klikken of om verder te lezen, de teller laten oplopen. Je ziet dit ook terugkomen in het onderzoek:

  • Berichten met documenten resulteren in een bereik wat 40 tot 60% hoger ligt dan gemiddeld.
  • Voor berichten met video geldt een bereik wat 20 tot 40% hoger ligt.
  • Berichten met een externe link: 15 tot 30% hoger bereik(!)
  • Berichten met 3 of minder regels tekst resulteren in een tot 20% lager bereik.

3) De eerste 2 uur zijn belangrijk

Zo dat geeft iets meer rust. Je hebt wat langer de tijd om tractie op te bouwen. Voorheen was het eerste uur bepalend. Maar wat wordt hiermee bedoeld? Wanneer een post geplaatst wordt, beoordeelt LinkedIn op verschillende manieren in hoeverre een post interessant genoeg is om aan een grotere groep te laten zien.

Een van de manieren waarop zij dit doen is door te kijken of er in de eerste 2 uur na het plaatsen van een bericht voldoende interactie is. Komen er likes of reacties? Om deze reden is het ook belangrijk om zélf op de reacties te reageren. Want ook die tellen nog steeds mee. Zij het een tikkeltje minder dan vorig jaar.

Hoe LinkedIn precies te werk gaat direct na het plaatsen van een post lees je in
dit artikel
.

4) De beste tijd om te posten

Zoals in het vorige punt beschreven zijn de eerste 2 uur nadat je een bijdrage geplaatst hebt belangrijk. Het is daarom logisch om een post niet laat in de avond te plaatsen, omdat de meeste mensen in bed liggen en niemand in de eerste 2 uur na plaatsen zal reageren.

De beste tijd om een bericht te plaatsen is tussen 8 en 10 uur ’s ochtends op een door-de-weekse dag. Waarbij dinsdag de beste resultaten oplevert volgens het onderzoek.

Mijn ervaring is anders. Van de 10 beste posts van dit jaar tot nu toe, zijn er maar 2 posts die tussen 8 en 10 uur geplaatst zijn. 3 Posts daarvan plaatste ik tussen 10 en 11 uur. En de beste post is van een vrijdagavond rond 8 uur. 

Dat wil niet zeggen dat ik alles op vrijdagavond ga plaatsen, die specifieke post was er een die mooi bij dat moment paste. De afbeelding van dat bericht vind je hiernaast.

In mijn tijd als social media manager bij verschillende bedrijven leerde ik al dat je berichten over serieuze onderwerpen in het begin van de week deelt en de wat meer luchtige onderwerpen meer richting het weekend of in het weekend plaatst.

Experimenteer zelf en kijk wat past. Ik ga nu weer eens onderzoeken wat het voor het bereik van mijn berichten doet wanneer ik ze vaker tussen 8 en 10 uur ’s ochtends plaats. Wie weet ziet op het eind van het jaar de top 10 er heel anders uit.

5) taggen kán bijdragen aan een groter bereik...

…maar let wel op. Want het gaat het bereik van een post niet helpen wanneer je alleen maar mensen tagt met een grote schare volgers als dit totaal niet relevant is voor jouw bericht. Sterker nog, je bericht wordt geremd in bereik omdat LinkedIn dit ziet als spam.

Tag alleen mensen die iets hebben met deze post. En tag alleen mensen waarvan de kans groot is dat ze reageren. Want wanneer niet tenminste 50% van de getagde personen reageert op het bericht, dan resulteert dat in een 20 tot 30% lager bereik.

5) Links in een bericht. Wel of niet?

Het lijkt wel een eeuwige discussie. Wel of geen link plaatsen in een bericht? Je hebt team ‘link in bericht’ en je hebt team ‘link in eerste reactie’.

Ik zit in ‘link in bericht’. Want, wanneer je een link in een eerste reactie plaatst, dan is deze link snel verstopt zodra er een aantal reacties komen op het bericht. Wanneer het bericht door iemand gedeeld wordt, gaan de reacties niet mee en ben je de link al helemaal kwijt. Zonde!
De reden dat veel mensen de link liever in de eerste reactie plaatsen is dat LinkedIn berichten met een link een lager bereik gaf dan posts zonder link.

Gelukkig blijkt uit het onderzoek dat een bericht met een link daarin niet meer gestraft wordt. Yay!

Pro tip: Plaats eerst je bericht op LinkedIn ZONDER de link en wijzig daarna de post om de link toe te voegen. Dat werkt het allerbest voor het bereik. Ik denk dat de reden hierachter is dat LinkedIn in de eerste paar seconden een bericht automatisch labelt als [BERICHT MET LINK] en dat niet meer doet nadat een post gewijzigd is. Waardoor de negatieve invloed van het label niet aan de orde is.

5) Reacties zijn koning!

Probeer reacties uit te lokken op jouw berichten. Deze hebben namelijk veel meer impact op het bereik van een post dan een like of een deelactie. Dit kun je makkelijk doen door vragen te stellen in een post. Zoals hierboven al gemeld: Nog steeds werkt het goed om zelf ook te reageren op de reacties van anderen op jouw bericht. Hoewel het effect wat minder is dan vorig jaar.

Uiteraard kun je op deze manier ook de berichten van jouw bedrijf, werkgever, klant of andere connectie helpen door daar een reactie achter te laten.

Comments are King, Likes and Shares are not even Royalty

Andy Foote

6) Het delen van een post

Ik adviseer altijd om een bericht niet te delen, maar om er een eigen bericht van te maken. Uiteraard geef je wel credits aan de maker van het originele bericht door hem of haar te taggen.

Het rapport van Richard laat een hack zien om te voorkomen dat een gedeelde post helemaal niets doet. Dat is door ervoor te zorgen dat je een reactie krijgt van de persoon waarvan je het bericht gedeeld hebt. Wanneer je besluit om een bericht toch te delen, zorg hier dan voor.

Reageer daarom ook zelf op een bericht van jou wat door iemand gedeeld wordt. 

7) Video

Video doet het nog steeds goed op LinkedIn, mits een video rechtstreeks is geplaatst. Een link naar een video op YouTube raad ik absoluut af. Een link naar en video op Vimeo werkt wel weer prima, omdat LinkedIn dat als “eigen” ziet.

Zorg dat je video tussen de 30 en 60 seconden duurt voor het beste resultaat, schrijft het onderzoek. Toch ben ik van mening dat zolang een video interessant is en mensen boeit, je je niet moet laten afremmen door dit tijdslimiet. Het zijn gemiddelden en mag wat mij betreft geen doel op zich zijn.

8) Afwijkende lettertypen

Ik gebruikte regelmatig afwijkende lettertypen om mijn berichten te laten opvallen in de tijdlijn. Helaas werkt dit niet meer. Deze berichten worden namelijk minder getoond. De reden hiervoor is dat Google deze stukken tekst niet kan indexeren. Helaas! Ik vond het persoonlijk een mooie toevoeging.

In jouw persoonlijk profiel kun je deze speciale lettertypen nog wel gebruiken om bijvoorbeeld structuur aan te brengen in de info-sectie. Let er wel op dat je hier geen belangrijke zoekwoorden in gebruikt omdat deze dan niet naar voren kunnen komen in de zoekresultaten.

9) Social Selling Index

Het blijft belangrijk om een zo hoog mogelijke social selling index te hebben. Dit zegt wat over hoe actief jij bent op LinkedIn. En dat wordt beloond in een groter bereik. Binnenkort volgt er een artikel waar ik uitleg wat de social selling index is en wat je kunt doen om jouw score te verbeteren.

10) Zorg voor een zeer deskundig persoonlijk profiel

Een volledig ingevuld en verzorgd profiel heeft een positieve impact op het bereik van jouw berichten.

Heb je nog geen zeer deskundig profiel? Zorg daar eerst voor voordat je actief berichten plaatst op LinkedIn. Zonde wanneer mensen aan de hand van jouw berichten naar jouw profiel doorklikken, maar vervolgens niet kunnen zien wat jij jouw klanten te bieden hebt.

Een deskundig profiel krijg je door voldoende opties die een persoonlijk profiel biedt te benutten. Heb jij nog geen zeer deskundig profiel of ben je van mening dat jouw profiel opgefrist kan worden kan worden en je wilt daar hulp bij? Stuur me dan een berichtje. Ik help je graag!

 

 

Wil jij

Download mijn gratis E book met daarin mijn LinkedIn routine en 4 extra tips om dit voor elkaar te krijgen.

Ik ben Barbara Langendoen

Ik help ondernemers en bedrijven om meer leads en klanten uit LinkedIn te halen.

Wil jij

Echt zichtbaar zijn op LinkedIn?
Jezelf profileren als de expert op jouw vakgebied?
En een voorsprong pakken op jouw concurrenten?

Zodat je meer klanten aantrekt? En heb je geen zin om het zelf allemaal uit te vogelen?

Dan ben je bij mij aan het juiste adres!

2 reacties op “Hoe benut je het algoritme van LinkedIn zodat jouw berichten wél gezien worden?”

Graag gedaan Bertine!

Wanneer je twijfelt of je LinkedIn profiel representatief genoeg is zou je iemand eens kunnen vragen om mee te kijken en horen wat zij ervan vinden. Probeer in ieder geval vanuit de klant te denken. Weet de klant wat ik voor hem of haar kan betekenen op het moment dat hij of zij jouw profiel bezoekt?

Fijne dag!
Barbara

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *