Hoe voeg je 2 call to action buttons toe aan jouw Facebookpagina?

Vorige week schreef ik over de omslagafbeelding op Facebook en hoe je hier het meest uit kunt halen. Vandaag wil ik je wat vertellen over de zogenaamde call to action button.

Wat is een call to action?

Een call to action (CTA) is een veelgebruikte marketing term. Het betekent letterlijk “aanzet tot actie”. Je hebt je Facebookpagina immers niet voor niets. Je wilt graag meer klanten en daardoor meer omzet. Je wilt dus dat mensen wat doen wanneer ze jouw Facebook pagina bezoeken.

Wat je wil dat ze doen hangt onder andere af van het product wat je verkoopt. Een ding is zeker. Het is het best om zo duidelijk mogelijk te zijn. Want wanneer iets niet duidelijk is, dan haken mensen meteen af.

Combinatie met je omslagfoto

Zorg dat jouw omslag foto vertelt wat je wil dat mensen doen. Gebruik eventueel een verwijzing naar de knop onder de omslagfoto zoals een pijl, of een andere creatieve oplossing. Let er wel op dat het zowel op desktop als op mobiel goed overkomt.

Facebook heeft een aantal opties voor een call to action buttons. Hieronder volgt het complete overzicht zoals dit nu (december 2019) geldt.

Optie

Tekst op knop

Actie

Bij je boeken Boek nu Facebook agenda tool wordt geopend
  Boek nu Link naar een website 
  Boek nu  Connecten met een externe tool
     
Contact met je opnemen Contact met ons opnemen Link naar een website
  Bericht versturen Facebook messenger
  Nu bellen Telefoonnummer
  Registreren Link naar een website 
  E mail sturen E mail
     
Meer te weten komen over je bedrijf Video bekijken Link naar website
  Video bekijken Link naar een van jouw Facebook video’s
  Meer informatie Link naar website
     
Bij je winkelen Shoppen Link naar website
  Shoppen  Winkelen op jouw Facebook pagina
  Aanbiedingen bekijken Aanbiedingen op jouw Facebook pagina
     
Je app downloaden of je game spelen App gebruiken Link naar website
  Game spelen Link naar website

In dit overzicht je regelmatig terugkomen dat je een link naar een website kunt plaatsen. Dit hoeft helemaal niet jouw homepage of überhaupt een link naar jouw website te zijn. Dit kan bijvoorbeeld ook een link naar een van de app stores zijn op het moment dat je een app verkoopt.

Van alle opties uit bovenstaand overzicht zou ik niet kiezen voor de knop die naar Facebook messenger leidt. Dit omdat je wanneer je de instellingen van Facebook messenger goed hebt, deze optie automatisch naast jouw andere call to action button verschijnt.

Hoe voeg je die extra Facebook messenger-knop toe?

Wanneer je naar bovenstaande afbeelding kijkt, wijst het zich eigenlijk vanzelf. Je gaat naar de Facebookpagina waar je de knop aan wilt toevoegen. Kies voor “instellingen” en vervolgens voor “algemeen”. Bij de optie “chatberichten” zet je een vinkje. Klik op wijzigingen opslaan. Nu heb je de button toegevoegd.

Laat die kliks nu maar komen!