Hoe weet je of jouw profielfoto zakelijk genoeg is? Laat hem testen!

Het maakt niet uit welk Social Media platform je gebruikt; allemaal vragen ze om een profielfoto. Nu kun je daar natuurlijk iets geks neerzetten. Een vakantiefoto bijvoorbeeld, waar je leuk op staat en waar je je partner vanaf knipt, of een foto waarop je gezellig met een glas wijn in je handen staat.

Wanneer je social media inzet om jouw bedrijf te laten groeien, draagt alles wat je op social media doet bij aan jouw personal branding. En het maakt dan niet uit of het om jouw persoonlijke Facebook profiel gaat, of om jouw LinkedIn profiel.

Het is daarbij ook niet van belang of je je een account wel of niet zakelijk inzet. Wanneer iemand jouw naam googelt en hij of zij komt vreemde foto’s van jou tegen, dan is dat geen reclame voor je. Natuurlijk maakt het uit met welk doel je op een bepaald platform zit. En naar gelang het doel en platform kan jouw foto anders zijn. Je hoeft natuurlijk niet helemaal “strak in het pak” op de foto voor een privé account op Facebook.

Je foto laten toetsen door anderen

Maar hoe weet je nu écht hoe je overkomt op de foto? Ik dacht zelf altijd een hele leuke, goede profielfoto op LinkedIn te hebben. Maar toen ik naging wat anderen van mijn foto vonden, kwam ik bedrogen uit.

Nu denk je wellicht dat je mensen in jouw omgeving moet vragen wat zij van jouw foto vinden. Dat kan natuurlijk altijd, maar is misschien een gedoe. Ik zou hen daar niet mee willen lastig vallen. En de vraag is nog maar of je een echt objectief antwoord krijgt.

Wanneer het bij je past, dan is het leuk voor de engagement om via www.canva.com een paar mogelijke profielfoto’s bij elkaar te zetten en mensen op social media naar hun mening te vragen. Zoals ik gedaan heb.

Maar voor veel ondernemers is het niet helemaal gepast om dat zo te doen. Maar er is een andere manier. Via de website Photofeeler. Hier kun jij jouw profielfoto door willekeurige mensen laten toetsen.

Hoe werkt het?

  1. Ga naar www.photofeeler.com
  2. Maak een account aan of koppel je Facebook of LinkedIn account.
  3. Upload vervolgens de eerste foto die je wilt testen. Je kunt er ook voor kiezen om je profielfoto van LinkedIn of Facebook te gebruiken door die accounts te koppelen.
  4.  Kies in welke categorie je jouw foto wilt laten testen.
  5. In dit geval koos ik voor Business. In de volgende stap voeg je jouw functie toe (in het Engels).
  6. Je bent nu bijna klaar om de test te starten. Maar je moet eerst “karma” kopen of verdienen. Dat laatste betekent je door zelf op andere foto’s gaat stemmen. Ik vind het niet erg om op een paar foto’s te stemmen. En eh, het is nog best grappig ook. (ik kies altijd voor de categorie “dating”.
  7. Wanneer je “karma” op high staat, kun je jouw tests laten lopen en kunnen mensen gaan stemmen op jouw foto.

Hieronder zie je stap voor stap de schermen die je doorloopt.

1
2
3
4
5
6
7
8
Previous
Next

Karma opbouwen

6. Ga boven in de menubalk naar “vote”, en kies een categorie waarin jij zou willen stemmen. Je vult nog een paar gegevens in. En je kunt stemmen. Je ziet na een foto of 10 dat jouw karma van “none” naar “medium” verandert. Wanneer je verder gaat met stemmen zal het systeem aangeven dat je karma maximaal is. Dan kun je stoppen met stemmen. Later kun je eventueel jouw karma weer aanvullen, wanneer je vindt dat je nog meer stemmen op jouw foto wilt. Of dat je een nieuwe test wil uitvoeren met een nieuwe foto.

7. Zodra jouw karma op “high” staat kun je de test starten.

6
7
Previous
Next

De resultaten

Wanneer je tevreden bent over het aantal stemmen, dan kun je de test stopzetten en de resultaten bekijken. (de test hoeft niet gestopt te zijn om de resultaten te zien).

1. Ga weer naar www.photofeeler.com

2. Klik op (een van) de foto(‘s) om specifieke resultaten van de test te zien.

3. Mensen laten soms ook nog een reactie in tekst achter. Dit kan interessant zijn om te lezen. Om deze te lezen, klik je op het tabje “Notes”.

1
2
3
Previous
Next