Inmiddels is het algoritme weer veranderd. In dit artikel lees je de nieuwste inzichten.
Net zoals Facebook werkt ook LinkedIn met een bepaald algoritme om te bepalen welke berichten een groter bereik krijgen ten opzichte van andere berichten. Hoe LinkedIn hierin te werk gaat leg ik uit in de post: Het Algoritme van LinkedIn
Maar welke factoren bepalen nu of een bericht meer of minder getoond wordt? Welke spelregels kun volgen om jouw berichten optimaal te laten presteren?
1. Maak gebruik van hashtags
Hashtags hebben een positief effect op het algoritme. Met hashtags zijn jouw berichten 50% meer zichtbaar. Maar gebruik niet te veel hashtags. Dit kan een negatief effect hebben. Je kunt je voorstellen dat je met 20 hashtags alle volgers van die verschillende hashtags aan het spammen bent. Daar is LinkedIn niet blij mee en zal dan zorgen dat jij bereik beperkt blijft.
Waar eerder 3 tot 5 hashtags optimaal waren kun je nu gerust tot 10 hashtags toevoegen aan jouw bericht.
2. Like, comment of share?
Net als Facebook wil LinkedIn content laten zien die relevant is. Maar waar Facebook het delen van content waardeert stuurt LinkedIn op INTERACTIE. Een reactie is koning! Wanneer jij reacties krijgt op een bericht wordt dit bericht meer getoond aan anderen. Een like heeft een klein effect en een share zelfs nog minder.
Probeer reacties uit te lokken door vragen te stellen in jouw bericht. Deel bijvoorbeeld een stelling en vraag of jouw lezers het hiermee eens zijn. Eens?
Reageer ook eens bij anderen om zo hun zichtbaarheid te vergroten. En wanneer jij bij anderen reacties achterlaat, zullen zij op hun beurt eerder geneigd zijn om ook bij jou een reactie achter te laten.
3. Engagement
Net als bij Facebook vinden mensen het leuk om gehoord en gezien te worden.
Wanneer iemand een bericht van jou deelt, kun je hem of haar bedanken voor het feit dat ze het bericht gedeeld hebben. Dat helpt jouw bericht weer iets beter gezien te worden en je geeft de persoon die jouw bericht gedeeld heeft een blijk van waardering. En misschien is hij of zij daardoor in de toekomst eerder geneigd om nog eens iets van je te delen.
Wanneer mensen op jouw bericht reageren is het slim te reageren. Al is het maar met een “dank je wel!”.
Wanneer iemand een vraag stelt dan is dat natuurlijk de ultieme kans om jouw expertise nog meer te laten zien. Geef daarom altijd antwoord op vragen die gesteld worden.
Als je consistent reageert op de reacties die onder jouw berichten geplaatst worden dan vergroot je de zichtbaarheid van jouw bericht tot wel 250%!
4. Nieuw is interessant
Ook dit werkt relatief gelijk aan dat wat Facebook doet met pagina’s. LinkedIn gebruikt dit principe niet alleen voor bedrijfspagina’s maar ook voor privé accounts.
Wanneer iemand jouw pagina net volgt zal jouw content in het begin regelmatig getoond worden. Wanneer zij reageren, liken of delen zal de content vertoond blijven worden. LinkedIn weet hierdoor dat deze content relevant is voor jouw nieuwe volger. Wanneer ze geen interactie vertonen met jouw content dan heeft LinkedIn minder reden om jouw berichten aan die personen te laten zien.
Dit geldt dus ook voor nieuwe persoonlijke connecties. Wanneer jij veel nieuwe connecties krijgt. Wanneer je veel nieuwe connecties krijgt als bedrijf of als privé persoon probeer deze vast te houden door op dat moment regelmatig relevante content te delen.
Andersom werkt dit ook. Volg jij een nieuw persoon of bedrijf en je wilt graag hun updates voorbij zien komen. Like of reageer dan regelmatig. Op die manier zorg je ervoor dat die persoon of dat bedrijf op jouw timeline voorbij blijft komen.
5. Taggen
Wanneer je een bericht maakt over bijvoorbeeld een klant, dan behaal je een groter bereik wanneer je deze persoon tagt in jouw bericht. Je tagt iemand door @naam-van-deze-persoon. Wanneer je begint te typen zal LinkedIn suggesties geven. Selecteer de naam van de persoon die je wilt taggen.
Het is ook prima om meerdere mensen te taggen, zolang het maar relevant is. Want let erop dat taggen nooit een doel op zich mag zijn. Wanneer je veel mensen tagt en deze reageren vervolgens niet op jouw bericht, dan zal LinkedIn dit afstraffen.
6. Het eerste uur is belangrijk
7. Deel geen berichten van anderen, maar...
Ook hier kun je weer een parallel trekken met Facebook. Misschien heb je het daar al eens ervaren. Een bericht wat je als pagina van een ander persoon of pagina deelt krijgt nauwelijks tot geen bereik. Dit geldt ook voor LinkedIn.
Wat je beter kunt doen is de tekst kopiëren, de afbeelding opslaan en het bericht vervolgens zelf plaatsen. Uiteraard zorg je ervoor dat je in de tekst verwerkt wie de bron is van dit bericht. Uiteraard voeg je er ook een persoonlijke noot aan toe. Waarom deel je dit bericht, waarom moeten jouw volgers dit lezen? Wat maakt het interessant? Op die manier versterk jij jouw expert status én geef je jouw volgers waardevolle content.
8. Post niet te vaak
Te vaak posten werkt averechts. Je concurreert sowieso al met iedereen die content plaats op LinkedIn. Wanneer je 3 berichten kort achter elkaar plaatst dan concurreert je ook met jezelf. LinkedIn zal dan de laatste 2 berichten een lager bereik geven. Je hebt immers al iets gepost.
Mocht het echt nodig zijn om meerdere keren op een dag te posten, wacht dan minimaal 3 uur voordat je een tweede bericht plaatst. Op die manier is de kans een stuk kleiner dat je negatieve effecten ervaart.
9. Zorg voor een "zeer deskundig" profiel
Een volledig ingevuld en verzorgd profiel heeft een positieve impact op het bereik van jouw berichten.
Heb jij een profiel wat jou nog niet als expert laat zien, of heb je nog niet alle opties benut? Dan adviseer ik je om daar mee te beginnen voordat je actief content gaat delen op LinkedIn. Je maakt immers maar één keer een eerste indruk. En het liefst maak je een fantastische indruk, toch?
Heb jij nog andere tips? Ik hoor het graag!