Inhaken, hoe doe je dat? 6 Tips

Of het nu Kattendag, Science day of Comic Sans dag is, het lijkt wel of er overal een speciale dag voor is. Sommige inhaakmomenten klinken zo idioot dat je niet eens kunt geloven dat ze bestaan. Maar dat is het mooie van inhaakmomenten: Er zijn voor iedere branche en ieder type bedrijf relevante momenten om op in te haken.

Een inhaker is een actueel moment wat een aanleiding kan zijn om relevante content voor jouw doelgroep te maken.

Onvoorspelbare momenten.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat er iets op TV was wat een perfecte aanleiding is om met jouw content op in te haken.

Of wellicht zijn er ongewone weersituaties waar jij iets mee kunt? Tip: deze zijn enigszins te plannen wanneer je zorgt dat je content klaar hebt voor het geval de situatie zich voor doet. Denk aan een hitte golf in de zomer, of het eerste moment dat er gestrooid wordt. Het onvoorspelbare is dat je niet precies weet wanneer deze momenten zich voordoen.

Albert Heijn haakte onlangs nog goed in op een uitzending van Expeditie Robinson waar Rob de Geus besloot bloem weg te gooien.

Voor dit soort spontane inhaak momenten hanteer ik de volgende stelregel: Ben je in de gelegenheid om snel iets te maken én heb je binnen 1 uur een briljant idee om mee aan de slag te gaan? Ja? Super! DOEN. Lukt dit niet, laat het moment dan voorbij gaan. Het is geen doel op zich.

Voorspelbare inhaakmomenten

Gebruik voor de voorspelbare momenten een inhaakkalender. Hiermee kun je ruim van te voren bedenken welke op welke momenten jij als bedrijf zou willen inhaken. Deze momenten neem je over in jouw contentplanning zodat je hier ruim van te voren mee aan de slag kunt.

Sommige inhaalmomenten zijn te idioot voor jou om als merk op in te haken. Maar andere momenten kunnen een mooie aanleiding zijn om weer in beeld te komen bij jouw (potentiële) klanten. En een inhaker hoeft ook niet alleen maar grappig te zijn. Het kan bijvoorbeeld een mooi moment zijn om een serieus onderwerp bespreekbaar te maken.

Maak gebruik van een inhaakkalender

5 Tips om in te haken

1. Zorg dat het moment relevant is voor jouw merk.

Het inhaken moet geen doel op zich zijn. Het is een mooi moment om in beeld te komen bij jouw volgers, klanten en potentiële klanten. Een mooie aanleiding om een gesprek aan te gaan. Wanneer je bij iedere gekke dag iets plaatst om het plaatsen sla je de plank mis en wordt je als merk niet meer serieus genomen.

2. Gebruik een contentplanner

Met een contentplanning werk je vooruit en kom je niet voor verassingen te staan. Zet in jouw contentplanning ook de mogelijk inhaakmomenten.

In dit artikel leg ik je uit hoe je eenvoudig een digitale contentplanning maakt. Aan deze contentplanning voeg je de inhaakmomenten toe die voor jouw bedrijf relevant zijn. Wanneer je wilt weten welke inhaakmomenten voor jouw bedrijf interessant zijn, download dan mijn ultieme inhaakkalender.

3. Doe het goed of doe het niet.

Wat ik hierboven al eerder aangaf. Wanneer jouw manier van inhaken te ver gezocht is, dan is het waarschijnlijk geen goed moment voor jou om op in te haken. Heb je meteen al een idee wat je ongeveer kunt doen, of welke post je kunt hergebruiken, dan zit je goed!

4. Zorg dat je na het plaatsen kan monitoren wat er gebeurt.

Sommige inhaalmomenten kunnen het een en ander los maken bij jouw potentiële klanten. Zorg ervoor dat je na het plaatsen van een bericht, de eerste paar uur kunt monitoren wat er gebeurd. Dan kun je op tijd reageren wanneer dat dit nodig is.

5. Laat jouw bericht niet ondersneeuwen door duizend-en-één andere uitingen.

Wanneer je bijvoorbeeld wilt inhaken op Koningsdag of op het WK voetbal, dan zul je niet de enige zijn. Je concurreert dan met alle anderen die ook op juist dat moment inhaken. Is dat jouw tijd en energie waard of kun je beter een moment kiezen waarop wellicht minder andere partijen inhaken maar wat wèl 100% matcht met jouw bedrijf.

6. Neem ook de semi voorspelbare inhaakmomenten mee in jouw planning.

En zorg dat je wat op de plank hebt liggen zodat je meteen kunt inspelen op het moment dat jouw inhaalmoment zich voordoet.
Stel, (STEL) dat Nederland in 2020 de finale van het WK staat. Dan zijn er genoeg bedrijven die 2 posts hebben klaar staan voor winst of voor verlies. Dan kun je meteen inspelen op de situatie. Doe dit alleen bij ECHT relevante momenten voor jouw merk. Anders is het zonde van de tijd.

Ik maakte de ultieme inhaakkalender

Met mijn inhaakkalender kun jij heel eenvoudig alle relevante inhaakmomenten voor jouw business toevoegen aan jouw contentplanning. De ultieme inhaakkalender bevat maar liefst 480 mogelijke inhaakmomenten voor een heel jaar met daarbij de link naar de bron.