Instagram content & engagement onderzoek

Afgelopen maand publiceerde Social Insider een groot onderzoek over content en engagement op Instagram. Zij onderzochten maar liefst 7,433,417 posts om er achter te komen wat nu het beste recept is om de hoogste engagement te krijgen.

Highlights uit het onderzoek

De engagement per post is sinds november / december 2018 omlaag gegaan. Dit moment komt overeen met het moment waarop Instagram heeft aangegeven te starten met het verwijderen van fake accounts.

Carousel posts zijn het meest engaging. Behalve wanneer je meer dan 50.000 volgers hebt, dan lijkt video het meeste interactie uit te lokken. Opvallend is dat een gewone afbeelding -dat wat het meest gebruikt wordt, leidt tot de minste engagement van de 3 mogelijke contenttypes op je tijdlijn.

De meest engaging posts hadden korte teksten van minder dan 10 woorden en minimaal 20(!) emojis. Ook dit is opvallend omdat het al een poos een soort van trend is om hele lange teksten te schrijven. Persoonlijk heb ik geen tijd om deze te lezen. Maar kennelijk werkt het omdat zo veel mensen het doen? Of Doet iedereen dit omdat er veel mensen lange teksten te lijken schrijven.

En last but not least, en ook geen verassing: berichten met een weggever, wedstrijd of een DIY als inhoud zijn meer engaging dan andere berichten.

Wil je meer lezen? Je vindt het hele onderzoek hier.