Maak zelf een content kalender – Ik laat je zien hoe

Als ondernemer heb je het druk. Er is zo veel te doen in je bedrijf. En dan zou je ook nog eens actief moeten zijn op social media. Een probleem wat veel genoemd wordt is dat het lastig is om overzicht te houden over alles wat je op social media zou willen doen. Een content kalender / planning is een handig hulpmiddel.

Een content kalender kan van alles zijn om content en andere marketing ideeën te plannen en te structureren.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  1. Een pdf die je ergens download en print. Een beetje “old skool”. Ik vind het heel fijn om te schrijven en aantekeningen te maken op mijn content kalender. Nadeel is dat je wanneer je een aantal zaken wilt verschuiven in je kalender, het snel rommelig en onoverzichtelijk wordt.
  2. Je content bijhouden in een excel sheet. Dit kan heel handig zijn. Ik heb hier ook een poos mee gewerkt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het tijdrovend kan zijn en naar mijn mening lastig om hier met anderen in samen te werken omdat instellingen soms gaan verschuiven wanneer mensen gaan copy-pasten.
  3. Maak gebruik van een content kalender app Hier zijn vaak kosten aan verbonden. En er zijn veel functies waardoor ik vaak het overzicht kwijtraak.
  4. Maak gebruik van een bestaande agenda tool en richt daar je agenda in. De laatste jaren werk ik met google calendar. Je kunt items plannen, verschuiven, je kunt het printen en je aantekeningen maken. Wat mij betreft ideaal! Ik ga je laten zien hoe je dit doet.

Content planning in Google calendar

Ga naar calendar.google.com. Log in met je google account of maak een Google account aan wanneer je deze nog niet hebt.

Je komt automatisch terecht in een agenda gekoppeld aan jouw google account. Je kunt deze al gebruiken als content kalender. Aangezien ik Google Calendar gebruik voor mijn privé agenda en mijn werk agenda heb ik ervoor gekozen om 2 content kalenders toe te voegen. 1 Voor mijn blog Barbara Eet, en 1 voor mijn bedrijf Barbara Langendoen social media specialist.

Een agenda toevoegen

Je kunt een nieuwe agenda toevoegen door naar het tandwiel te gaan rechts boven. Kies voor instellingen. Wanneer je links het menu “algemeen” dichtvouwt, zie je dat de 2e optie is om een agenda toe te voegen. Kies vervolgens voor nieuwe agenda maken.

Een andere optie is om vanuit jouw agenda view links onder naar andere agenda’s te gaan en daar op de + te klikken.

Let op: een nieuwe agenda toevoegen kan alleen via de desktop versie en niet via de app op je telefoon.

Een agenda delen

Stel dat je samen met collega’s aan een content planning werkt dan is het makkelijk wanneer je samen in de planning kunt werken. Ook wanneer je samen werkt met een externe partij voor jouw content is het makkelijk om beiden in dezelfde agenda te kunnen. Je voegt iemand toe, door via het tandwiel rechtsboven naar instellingen te gaan. Vervolgens kies je links “delen met specifieke mensen”.

Ook kun je op een content item klikken en daar tekst aan toevoegen. Zo kun je bijvoorbeeld aangeven dat een concept tekst al is geschreven of een afbeelding al klaar is.

Items maken

Door op een datum te klikken kun je heel eenvoudig een content item aan jouw kalender toevoegen. Je kunt gebruik maken van kleurcodering zodat je in één oogopslag ziet voor welk social media kanaal een item bedoeld is bijvoorbeeld. Uiteraard kun je dit ook doen d.m.v. tekst. Voor de gemeente Helmond waar ik voor werkte heb ik ook een content planning opgesteld en daar werkte ik met afkortingen: “LI | Informeren ondernemers” voor een bericht op LinkedIn, IN | Sfeerfoto Lente bloesem, voor een bericht op Instagram. Je kunt het helemaal naar jouw eigen wens indelen.

Ook is het mogelijk om items te verslepen wanneer je merkt dat bepaalde content niet op tijd klaar is of omdat een lancering van een boek bijvoorbeeld nog even op zich laat wachten.

Verschillende weergaven

Je kunt rechtsboven in je scherm kiezen voor verschillende weergaven. Ik maak het meest gebruik van de maand en van de week weergave.

Afdrukken planning

Uiteraard heb je de mogelijkheid om je content kalender af te drukken. Ik vind het heel prettig om af en toe wat aantekeningen te maken in de planning wanneer ik content aan het bedenken en aan het plannen ben. De krabbels verwerk ik vervolgens weer in de digitale variant.

Voorbeeld kalender Barbara Eet

Hieronder vind je de content kalender van mijn blog Barbara Eet. Ik gebruik verschillende kleuren voor verschillende typen content. Blauw voor de blogposts (wat voor mij automatisch betekent dat er voor Facebook, Instagram en Pinterest content gemaakt moet worden)

De groene items zijn inhaak momenten.

Inhaakkalender: Overzicht van momenten / data waarop jij met jouw content zou kunnen inhaken.

En tot slot in het geel de losse social media posts, die los staan van een nieuwe blogpost.