Wanneer iemand jouw LinkedIn-profiel bekijkt, dan wil je natuurlijk dat ze niet alleen zien waar je voor staat en wat je te bieden hebt, maar ook dat ze weten wat ze vervolgens kunnen doen. Welke actie wil jij dat iemand neemt? Een kennismakingsgesprek plannen? Een whitepaper downloaden? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief?
Veel ondernemers en zzp’ers laten die kans liggen. Terwijl er juist een aantal slimme plekken op je profiel zijn waar je heel eenvoudig kunt laten zien wat die volgende stap is. Een van de meest krachtige plekken daarvoor is de zichtbare link onder je profielfoto.
Waarom die zichtbare link belangrijk is
Of je nu zichtbaar bent door het plaatsen van updates, het reageren op anderen of zelfs via advertenties — als je profiel goed is ingericht, klikken mensen daar gegarandeerd op door. En als ze eenmaal op je profiel zijn, dan wil je het ze zo makkelijk mogelijk maken om verder te gaan in hun klantreis of sollicitatieproces.
Naast je achtergrondfoto en eventueel de ‘Uitgelicht’-sectie, is die zichtbare link onder je profielfoto een waardevolle aanvulling. Denk aan een link naar:
Een Calendly-pagina voor een kennismakingsgesprek
Een interessante download of whitepaper
Een pagina waar mensen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief
Hoe voeg je de zichtbare link toe?
Ga naar je eigen LinkedIn-profiel.
Klik op het pennetje rechts onder je achtergrondfoto.
Scroll helemaal naar beneden tot je bij het kopje ‘Website’ komt.
Heb je daar nog geen link staan? Voeg er dan een toe.
Je kunt vervolgens een korte begeleidende tekst toevoegen van maximaal 30 tekens. Denk aan: “Plan gratis gesprek in” of “Download het e-book”. Gebruik eventueel een emoji om extra op te vallen.
Klik op ‘Opslaan’ en je bent klaar!
Zodra je deze stap hebt gezet, verschijnt de link direct zichtbaar onder je profielfoto. Zo maak je het voor bezoekers van je profiel veel makkelijker om actie te ondernemen. En hoe makkelijker jij het maakt, hoe groter de kans dat iemand daadwerkelijk in beweging komt: of dat nu is om te solliciteren, een gesprek met je in te plannen of een samenwerking met je te bespreken.
Denk na over jouw gewenste actie
Sta eens stil bij de vraag: Wat wil ik eigenlijk dat mensen doen nadat ze mijn profiel hebben bekeken? Wat verkoop je? Welke stap hoort daarbij? En hoe kun je dat op je profiel duidelijk maken?
Met een kleine aanpassing kun je al een groot verschil maken in de manier waarop mensen met jou in contact komen via LinkedIn.
Veel succes!