Adverteren op LinkedIn is een veelbesproken onderwerp. Helemaal met de komst van zogenaamde Thought leader advertenties die in de zomer van dit jaar (2023) geïntroduceerd werden. Je start met een update vanuit een persoonlijk profiel en maakt er een advertentie van die via je bedrijfspagina getoond wordt. Deze advertenties zien er minder als advertentie uit en laten hele mooie resultaten zien. En dit biedt niet alleen voor het MKB mooie kansen maar ook voor ZZP-ers.
Veel mensen denken dat het duur is en alleen geschikt voor grote bedrijven met diepe zakken. Maar ik ben het daar niet mee eens. Zelfs met een beperkt budget kun je effectief adverteren op LinkedIn.
LinkedIn is vooral interessant voor ondernemers en bedrijven die producten of diensten aanbieden aan andere ondernemers of bedrijven. Het platform richt zich voornamelijk op de B2B-markt, maar je ziet ook steeds vaker advertenties voor luxeproducten verschijnen.
Hoe verschilt adverteren op LinkedIn van bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Google?
Facebook en Instagram
Op Facebook en Instagram kun je een doelgroep samenstellen op basis van interesses en gedrag. Op basis van wat mensen leuk vinden, welke groepen ze lid zijn en hoe ze reageren op content, wordt bepaald welke advertenties ze te zien krijgen.
Google Advertenties
Bij adverteren via Google Ads worden advertenties vertoond op basis van zoekgedrag. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar “LinkedIn specialist” of “LinkedIn training”, kan jouw advertentie worden getoond als je daarop target. Dit leidt vaak tot meer klikken omdat de advertentie aansluit bij waar mensen naar op zoek zijn.
Het nadeel hiervan is dat niet iedereen actief zoekt naar wat jij aanbiedt.
Dit is waar adverteren op LinkedIn ideaal kan zijn!
Op LinkedIn komen de meeste advertenties voorbij wanneer mensen over de tijdlijn van LinkedIn aan het scrollen zijn. Zij zijn niet actief op zoek naar jouw product of dienst.
Bij wie jouw advertenties voorbij komen hangt af van hoe jij je doelgroep hebt samengesteld.
Op LinkedIn worden advertenties getoond op basis van de informatie die mensen hebben ingevuld in hun persoonlijke profiel. Je kunt deze gegevens onderverdelen in 6 groepen:
- Locatie en taal
- Werkervaring
- Bedrijf
- Opleiding
- Demografie en
- Interesses
Daarnaast kun je advertenties richten op mensen die lid zijn van bepaalde groepen, lijsten met bedrijfsnamen of met e-mailadressen uploaden.
Door slim gebruik te maken van deze mogelijkheden kun je advertenties tonen aan jouw ideale klant!
Vaak zijn de mensen aan wie jouw advertenties getoond worden nog niet bekend met jouw bedrijf, diensten of producten. Mensen zullen je dus eerste moeten gaan kennen. Je moet ze opwarmen als het ware. Daarna kun je de mensen die interactie hebben gehad met een eerdere advertentie gaan retargeten en langzaam aan een hele campagne bouwen.
LinkedIn is het perfecte kanaal voor zogenaamde top-funnel en midden-funnel advertenties.
In tegenstelling tot adverteren via Google waar je ook mensen kunt bereiken die zich al verder in een aankoopproces bevinden.
Wanneer kies je voor adverteren op LinkedIn?
Hier zijn enkele criteria die je kunt hanteren om te bepalen of adverteren op LinkedIn geschikt is voor jouw bedrijf:
- Is jouw product of dienst gericht op de B2B-markt? Verkoop je bijvoorbeeld logistieke oplossingen aan online shops met meer dan 100 medewerkers verspreid over verschillende landen in Europa? Perfect! Of ben je een ZZP’er en verkoop je trainingen aan HR-managers bij grote organisaties? Top!
- De kosten van je product of dienst: Is de winst die je maakt per product of dienst aanzienlijk hoger dan de kosten per klik naar je landingspagina? Check! Als voorbeeld, als je standaardcontracten verkoopt tussen de 10 en 30 euro, vraag je af of LinkedIn advertenties wel de beste optie zijn. Misschien is adverteren via Google meer geschikt.
- Een ander punt dat vaak wordt genoemd, is budget. Sommige LinkedIn-advertentiespecialisten raden aan om niet te adverteren als je minder dan €2000,- tot €3000,- per maand kunt uitgeven. Onzin! Zelfs met een budget van €100,- tot €200,- per maand kun je al zichtbaar zijn binnen jouw ideale doelgroep. Je kunt met een laag budget geen campagnes opzetten die uit meerdere lagen bestaan. En het duurt langer voordat je voldoende gegevens hebt verzameld om je advertenties bij te sturen.