Dat een groot bedrijf of een grote organisatie een zakelijke LinkedIn pagina hebben vinden we allemaal heel logisch. Al is het maar om ervoor te zorgen dat de medewerkers het bedrijf aan hun werkervaring kunnen koppelen. Maar wanneer je een MKB-er met weinig personeel of een ZZP-er bent, dan lijkt het ineens niet echt nodig om een bedrijfspagina op LinkedIn te hebben.
Zonde. Ik ben van mening dat het ook voor dit soort bedrijven goed is om een bedrijfspagina te hebben. En niet alleen voor (kleine) MKB-ers of ZZP-ers, ook voor verenigingen, stichtingen of onderwijsinstellingen is het een goed idee om een bedrijfspagina aan te maken.
De voordelen van een bedrijfspagina
1) Professionele indruk met het persoonlijk profiel
Jij en jouw eventuele werknemers kunnen met hun persoonlijk profiel een professionele indruk maken wanneer zij hun werkervaring koppelen aan jouw bedrijf. Vergelijk in onderstaande slides de samenvatting en de werkervaring en hoe het er met en zonder koppeling aan een bedrijfspagina uitziet. Dat grijze blokje is toch net wat minder professioneel dan een bedrijfslogo, toch?
2) Adverteren
Vanuit een bedrijfsaccount heb je de mogelijkheden om advertenties te plaatsen en jouw boodschap direct onder de ogen van jouw doelgroep te krijgen. Er zijn diverse mogelijkheden om een doelgroep te selecteren. Op functie, opleiding, bedrijf, locatie, leeftijd en geslacht en interesses.
3) Berichten richten op een specifieke doelgroep
Wanneer je pagina 300 of meer volgers heeft, kun je van deze optie gebruik maken. Op die manier kun je jouw berichten nog gerichter onder de aandacht brengen van delen van jouw volgers. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer je als bedrijf in meerdere landen opereert. Evenementen in een bepaald land of content in een specifieke taal kun je richten alleen aan die mensen voor wie het relevant is.
4) Het bekijken van statistieken
Welke content doet het goed en welke content doet het minder goed? Via de statistieken krijg je hier inzicht in. Naast inzicht in de updates krijg je ook inzicht in de bezoekers van je bedrijfspagina en de volgers van jouw pagina. Zo weet je of je de juiste mensen bereikt en
5) Showcases
Stel dat je met jouw onderneming verschillende diensten of producten aanbiedt, dan heb je de mogelijkheid om per dienst een zogenaamde showcase pagina aan te maken. Je kunt dan per showcase een aparte groep volgers opbouwen.
Microsoft is hét voorbeeld van showcases op LinkedIn. Je vindt de showcase pagina onder het kopje “gerelateerde pagina’s”.
Een showcase pagina is te herkennen aan de URL. Bij Microsoft heeft de bedrijfspagina de URL: www.linkedin.com/company/microsoft/. En een showcase pagina bijvoorbeeld: www.linkedin.com/showcase/microsoft-cloud-platform/
6) Evenementen
Zowel als persoon en als bedrijf kun je een evenement aanmaken op LinkedIn. Wanneer je dit vanuit jouw bedrijfspagina doet, heeft dit als voordeel dat bezoekers van jouw bedrijfspagina een tabje te zien krijgen met “evenementen”. Op die manier kunnen ze doorklikken en in een oogopslag zien welke evenementen er allemaal op de planning staan.
Wanneer start je met een bedrijfspagina?
Zoals hierboven aangegeven zijn er behoorlijk wat voordelen aan het hebben van een bedrijfspagina. Laat me een ding duidelijk stellen.
Als je ZZP-er bent of je hebt maar één of een paar werknemers. Dan is het wat mij betreft nog te vroeg om jouw bedrijfspagina actief in te zetten. Het is immers weer iets waar je content voor moet maken, reacties van moet bijhouden. En je hebt het al druk genoeg. Bovendien is het effectiever wanneer je vanuit jouw persoonlijk profiel zichtbaar bent. Want vergeet niet: Mensen doen zaken met mensen.
Wat je wél kunt doen is één bericht op jouw bedrijfspagina te plaatsen en daarin aan te geven dat je het leuk vindt dat mensen geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. En mochten ze op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen, dat ze jouw dan persoonlijk kunnen volgen of een connectieverzoek kunnen sturen.
Op die manier heb je de voordelen van een bedrijfspagina (het logo koppelen aan jouw persoonlijk profiel voor een professionele indruk en de mogelijkheid om te adverteren). Wanneer je groeit met jouw onderneming dan kun je altijd nog besluiten om jouw bedrijfspagina actief te gaan gebruiken.