Nieuw op LinkedIn!

Begin 2021 zijn er flink wat wijzigingen doorgevoerd door LinkedIn. Reden genoeg om hier een artikel aan te wijden. Ik maak hieronder onderscheid in wijzigingen op het persoonlijk profiel, de (bedrijfs)pagina’s en Sales Navigator. 

Het kan zomaar zijn dat ik iets gemist heb. Uiteraard hoor ik dit graag. Dan kan ik dit artikel aanpassen. Met credits -uiteraard-.

Persoonlijk profiel

1. Grafiek profielbezoekers niet meer zichtbaar

Wanneer je regelmatig naar de statistieken kijkt van jouw inzet op LinkedIn, dan is het je ongetwijfeld opgevallen dat de grafiek waarin je kan zien hoe het verloop van de bezoekers van jouw persoonlijk profiel over de laatste 90 dagen is.

Deze grafiek wordt bij mij sinds half februari helaas niet meer getoond. Alleen wanneer je een betaald account hebt dan kun je deze grafiek nog bekijken. 

Een ander manier is om het zelf bij te houden door op een vast moment in de week het aantal bezoekers van jouw profiel te noteren. Zo zie je in ieder geval of er een stijgende lijn is.

2. Gemeenschappelijke connecties niet meer zichtbaar in "hoogtepunten"

Kennelijk was dit een tijdelijke “bug”. Dit onderdeel is gewoon weer zichtbaar. Gelukkig maar. Want LinkedIn gaat over netwerken, en dit draagt hier alles aan bij.

Wanneer je het profiel van een eerste- of tweedegraads connectie bekijkt dan kan het zijn dat je een blok ziet wat “hoogtepunten heet. Hier zie je bijvoorbeeld de groepen op LinkedIn waar je gezamenlijk lid van bent. Of dat je bij hetzelfde bedrijf werkt(e).

Eerder zag je dit blok altijd bij eerste- en tweede graadsconnecties. Er stond altijd welke connecties je gemeenschappelijk hebt. Dit was handig, omdat je dan wellicht meteen een onderwerp van gesprek hebt wanneer je een connectieverzoek stuurt.

Of je kon op die manier iemand vragen om je aan een tweedegraads connectie voor te stellen.

Helaas is dit niet meer het geval. Er zijn nog wel 3 manieren die je kunt proberen om te zien wie je allebei kent. Eén manier is via Sales Navigator. Maar ook voor wanneer je geen betaald account hebt, zijn er mogelijkheden.

3. Rechtstreeks posten in groepen of evenementen

Op het moment dat je een bericht plaats kun je kiezen wie jouw berichten ziet. Standaard staat dit op iedereen. Wanneer je daar op klikt, dan krijg je een aantal opties. Deze opties zijn nu uitgebreid met groepen en evenementen. Je hoeft nu niet eerst naar de groep voordat je een bericht post of naar een specifiek evenement om daar een bericht te plaatsen. 

Handig!

1. LinkedIn stories - Toevoegen van een link

Ik ben zelf geen gebruiker van LinkedIn Stories. Ben jij dat wel, dan kun je vanaf nu een link toevoegen aan jouw story als je aan de volgende voorwaarden voldoet: 

  • Je post een story vanaf jouw bedrijf.
  • Wanneer je post vanaf een persoonlijk profiel dan moet je meer dan 5000 connecties of volgers hebben en “volgen” moet de primaire knop zijn in plaats van “connectie maken”. 
Begin een story, kies een afbeelding of video. Nu heb je de optie om een link toe te voegen.

Bedrijfspagina

1. Productpagina's worden uitgerold onder B2B software bedrijven

LinkedIn is bezig met het uitrollen van productpagina’s. Op deze plek kun je jouw B2B producten in de spotlight zetten. Gebruikers kunnen jouw product beoordelen en meer! Je leest er alles over in het artikel wat ik hier eerder over schreef.

Op dit moment alleen nog voor Software bedrijven. Hopelijk snel voor alle andere bedrijven!

2. Lead gen formulieren voor productpagina's

Aan deze productpagina’s kun je lead gen formulieren koppelen. Lead gen formulieren zijn formulieren die automatisch gevuld worden met de gegevens die de lead op LinkedIn heeft ingevuld. Zo wordt het een potentiële klant heel makkelijk gemaakt om snel informatie op te vragen bijvoorbeeld.

3. Een eigen (besloten) tab voor werknemers

Heeft jouw bedrijf 10 of meer medewerkers op LinkedIn? Dan heb je de tab: “Mijn Bedrijf”. Deze tab is alleen toegankelijk voor medewerkers. Helaas heeft iedereen toegang zolang jouw bedrijf gekoppeld is aan de huidige werkervaring van de persoon. 

Via de Mijn Bedrijf tab zien medewerkers populaire bijdragen van collega’s, de bijdragen van het bedrijf die aanbevolen zijn voor medewerkers, je ziet welke medewerkers een jubileum hebben en meer. 

Heeft je bedrijf meer dan 200 medewerkers? Dan hebben beheerders van de bedrijfspagina toegang tot statistieken om zo te meten wat het effect is van het employee advocacy programma. En heb je de mogelijkheid om e mail adressen van medewerkers te verifiëren. Ik hoop dat zeker deze laatste optie snel voor iedereen beschikbaar is!

Verwacht in het najaar van 2021: Service marketplace

Waar de productentab -de naam zegt het al- gaat over producten, wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een mogelijkheid om diensten in de spotlight te zetten. 

Vanaf het najaar 2021 zou de “service marketplace” uitgerold moeten gaan worden. En zoals altijd, is het dan nog maar de vraag hoe lang het duurt voordat jij of ik van deze nieuwe optie gebruik kunnen maken.

Sales Navigator

1. Makkelijker dingen uitsluiten in een zoekopdracht

Heb je dat ook wel eens, dat je in je zoekopdracht bepaalde bedrijven juist wilt uitsluiten? Dit kan je prima doen door gebruik te maken van de Boolean operators. Nu kan het ook door het bedrijf wat je wilt uitsluiten in te voeren en op het stopteken te klikken. 

Heel wat minder fout gevoelig dan wanneer je alles een voor in moet uitsluiten met de Boolean operator NOT. 

Zelf aan de slag?

Wil jij een LinkedIn training volledig afgestemd op jouw behoeften die altijd up-to-date is? Stuur me dan een berichtje via hallo@barbaralangendoen.nl of bel of app me op 06 42222766.